Därför behöver säljare bra villkor för att lyckas

Det är inte alltid så lätt att jobba som säljare. Helt klart finns det olika förutsättningar och situationer. En del jobbar bara på provision och är helt beroende av att lyckas. Andra riktar sig främst till andra företag och har därför en helt annorlunda arbetsdag. Men vad alla säljare har gemensamt är att de behöver bra villkor. Det hjälper när du har ordentliga produkter eller tjänster att jobba med, men även sättet att arbeta på är viktigt.

För att stimulera sin säljkår har många företag infört ett bonussystem. Till skillnad från provisioner kan alla som är involverade i processen dra nytta av bonusen. För om alla de olika avdelningarna fungerar som de ska så blir det lättare för säljaren att lyckas. Andra har infört en sorts spelplattformar där försäljarna tävlar mot varandra. Detta är ett format som många är vana vid hemifrån och som haft stor framgång.

Specialiserad inriktning allra bäst

Det är lättare att sälja något som du känner till väl. Du kan svara på frågor som kunden har och förklara varför just den produkten eller tjänsten är den rätta. För det handlar inte om att övertala någon att köpa en sak de egentligen inte vill ha. En riktigt bra säljkår ger kunderna det de behöver. De ser till att känna sina kunder och förstå vad de kan ha behov av. Vad som kan vara allra bäst för kunden i längden. Det är här som hemligheten ligger, att vara medveten om vem du pratar med. Ett riktigt bra säljbolag för apotek. De vet hur ett apotek fungerar, och vad som behövs allra bäst där.

Många tänker på filmernas dammsugarförsäljare när de hör uttrycket säljkår. Någon som sätter foten i dörren och nästan tvingar dig att köpa en dammsugare, vare sig du vill eller inte. Men dagens verklighet är något helt annat. Det är sant att en bra försäljare fortfarande måste känna till sin produkt. Precis som det varit i alla tider måste du vara redo att förklara olika saker och ge klara besked. Men minst lika viktigt är det som sagt att ha en ingående kunskap om branschen och hur folk fungerar. Deras säljkår är experter inom sitt område.

Bara det allra bästa

Så när du väljer säljkår eller individuella säljare ska du inte nöja dig med det näst bästa. Idag har du chansen att få en specialiserad eller i alla fall dedikerad säljpersonal. Ibland kan det löna sig att själv satsa på utbildningar för din personal. Att låta dem vidareutbilda sig och bli riktigt duktiga. Ett alternativ är alltid att koppla in en utomstående säljkår. Alltid någon som kan sina saker och som känner till din bransch. Svensk Golf skriver här om säljkåren som älskar golf.

Många har alltså en grundutbildning. Sedan kan några års erfarenhet göra underverk. Samtidigt finns det personer som har det i sig. De är nästan födda till att jobba som säljare. Inte bara trivs de med det men de är skickliga. Sådana ska du hålla nära dig och ge dem en god anledning att stanna kvar på just ditt företag. På sina ställen är det vanligt att konkurrenterna plockar upp folk som slutar eller blir avskedade nästan innan de hunnit utanför dörren. Det gäller att ha näsa för vem som har potential.

Ta hand om din säljkår

Idag är det mycket vanligare att värna om sina anställda. Inte så att lönerna har blivit så väldigt mycket högre, i alla fall inte i alla områden. Men de flesta företag har insett att du måste få dina anställda att trivas. Ibland kan det räcka med intressanta arbetsuppgifter, men ofta behövs det där lilla extra. Fruktkorgar, läkarbehandlingar, gym, och andra förmåner. Trevliga arbetslokaler, gärna med levande växter och ljusa färger. Och så har du sedan systemet med bonus eller gratifikation.

Alla dessa tilltag är nödvändiga för att du inte ska förlora dina allra bästa medarbetare. En bra säljare är värd sin lön, för att inte glömma alla andra fördelar. Veckans Affärer rapporterar i en artikel om hur säljare måste få bra villkor för att lyckas. Detta innebär att du måste lägga till rätta arbetsmetoderna, se till att produkterna och arbetslinjen fungerar som de ska. En säljare ska inte behöva bli frustrerad för att kunderna klagar över tekniska detaljer.

Detta ligger till grund för vissa bonussystem. Eftersom både lager och ekonomiavdelningen har sin del i att försäljningen blir lyckad ska de också belönas. Det är en gruppuppgift, hela teamet behövs för att kedjan mellan försäljning och lycklig kund ska bli komplett. Nu är det inte alla som praktiserar detta, men tanken är intressant. Och det visar hur viktigt det är att ge säljarna något konkret att jobba med. De ska inte sälja luft utan något som kunden har behov av.

Lära sig bli säljare

Det finns flera bra utbildningar för den som vill jobba som säljare. Inom vissa inriktningar kanske det inte är huvudämnet men det finns där ändå. Sedan gäller det att praktisera, att använda det du lärt dig i det verkliga livet. När du sedan har lite erfarenhet kan det ofta löna sig med en uppföljning eller fördjupning i säljandets mysterium. Om vikten av att sälja på ett bra sätt kan du läsa i den här artikeln i Sydsvenskan.

Ingen tycker om försäljare som sätter foten i dörren eller tvingar dig lyssna på telefonen. Istället ligger nu fokus på kunden. Det är upp till säljaren att försöka förstå hur kunden tänker. Vad de behöver eller vad som skulle kunna vara bra för dem. För om kunden är nöjd kommer de automatiskt tillbaka. Då berättar de för sina kollegor och bekanta om det där företaget de handlar från. Nästa gång du har något att erbjuda kommer de att lyssna. Och så vidare tills de har handlat från ditt företag i flera generationer. Det är bra säljteknik.

Anlita utomstående säljkårer

Nu finns det också firmor som är säljspecialister. Du kan anlita dem till att marknadsföra dina produkter. De kan branschen och lär snabbt känna vad du har att erbjuda. Detta gör att du får mycket bra säljare utan att själv behöver lyfta ett finger. Det kan ta bort en del av bördan med att hålla igång och du måste inte ha så stor personalstyrka.

Allt beror ju på hur ditt företag fungerar och vad det är du säljer. Det kan vara tjänster, produkter eller en blandning av det hela. En liten analys av hur du vill gå framåt kan vara på sin plats. Vilken form av försäljning som passar allra bäst för dig, och som du också har råd med. Ibland kan det kosta ganska mycket att få bra personal. Då kan det vara bättre, i alla fall på kortare sikt, att anlita en utomstående firma. Du slipper träna upp personal och kan få riktigt bra säljare till ett billigare pris.

Säljare behöver bra villkor. Det finns inget tvivel om det. Dels måste du visa din uppskattning för deras insats, som är det samma för alla medarbetare. Men de behöver även en bra arbetssituation. Ju bättre produkter och rutiner i företaget, desto lättare är det för säljkåren att lyckas. Vare sig du använder en utomstående säljkår eller bygger upp en egen inom företaget är det upp till dig att ge dem vad de behöver för sitt arbete.

Leave a Reply