sss

Zlatan gjorde rätt som nobbade Idrottsgalan

Som ni säkert sett så vann inte Zlatan Ibrahimovic Jerringpriset. Han tog dessutom beslutet att inte närvara på galan och åkte i stället till Italien för att ta emot priset som bästa spelare i Italien.

Gjorde Zlatan rätt?

Jag tycker det. Jag tycker han gjorde helt rätt i att nobba Idrottsgalan. Detta för att ta emot ett pris som för honom är viktigare på så sätt att han inte vunnit det, samt att det är ytterst få förunnat. Lägg därtill att priset är större. För inte kan ett pris som Helena Jonsson vinner på en mediahype (låg självfallet i SVT:s intresse att deras egna sändningsobjekt hamnar i rampljuset) klassas som viktigare.

***

Dalkurd fick återigen stå i offentlighetens ljus. Det värmer att hårt arbete som Elvan Cicen, Bernhard Brcic och andra i föreningen  har åstadkommit betalar tillbaka.

Kommentarer
Postat av: DBS

Han är anställd och han lyder sin arbetsgivare... Surt men sant.

2010-01-19 @ 00:30:53
URL: http://dagensbastaspel.bloggsida.se
Postat av: Diljen

DBS,
Jag reflekterade också över det och det ligger säkerligen någonting i det. För Barcelona betyder det självfallet mer att han syns på en italiensk fotbollsgalan än en svensk idrottsgala.

Men samtidigt, hade Zlatan verkligen haft viljan att vara på Idrottsgalan så är jag övertygad om att han också fått den möjligheten.

2010-01-19 @ 00:34:07
URL: http://braxingen.se
Postat av: CrowJ

Tycker det är lite orättvist att säga att hon vinner på en mediahype. Zlatan har väl inte varit helt förbisedd av media heller.

2010-01-19 @ 02:25:04
Postat av: Z

Zlatan gjorde rätt att skippa det ruttna idrottsgalan och åkte till italien där fotbollen är större än hemma i sverige.
Priserna i italien kommer han troligen inte vinna igen, men de priserna i sverige kommer han vara nominerad framöver endå...

2010-01-19 @ 03:00:22
Postat av: Lemur

Säger ingenting om att Zlatan inte är där men håller inte med om Helena Jonsson och mediahype.
Hon är dominant i en idrott som kräver enormt med träning och konkurrensen från ryskor och tyskor är hård.

För en skidskytt är träningen hård, riktigt riktigt hård. Vi pratar inte om att ta sportbilen till teknikpasset på f.m, följt av gemensam lunch med spelarfruar och taktik och matchgenomgång på e.m. Kanske ett valfritt pass i hemgymmet på kvällen.

Jag älskar fotboll men tänker inte såga andra idrotter då deras träning i kvantitet och intensitet oftast är så enormt mkt större.

2010-01-19 @ 10:09:24
Postat av: Eklund

Lemur; håller helt med dig! Dessutom innebär Jerringpriset folkets pris; alltså folkets kärlek, så vad finns egentligen att "klaga" på?

Jag tycker det var helt rätt. Helt rätt vinnare.

2010-01-19 @ 11:50:39
URL: http://vskfotboll.nu
Postat av: John

Nej ja tycker Zlatan skulle ha åkt till Idrottsgalan. Inge snack om saken.

2010-01-19 @ 14:10:58
Postat av: Fred

Tyckte de var bra att hon vann Jerringpriset.
jag tycke hon var har gjort 2009s bästa prestation.
Sen skulle jag också valt att gå på den italiensk fotbollsgalan. Han kommer väl aldrig vinna något mer där ifrån.

2010-01-19 @ 16:18:03
Postat av: Diljen

Kort om att klaga på folkets pris: Det tycker jag absolut att man kan göra. Det finns en anledning till att media brukar omnämnas som den tredje statsmakten. Här är i synnerhet SVT (som sände Idrottsgalan) i fokus. De har hårdlanserat både Olofsson-Zidek och Jonsson och detta eftersom de sänder deras tävlingar.

Kort om prestation: Jag tycker det är ett hån mot Sverige att en tävlande i skidskytte - vars utövarantal är drygt 30% mer än i radiobilar (ni vet såna här som finns på tivoli) - kan få Jerringpriset.

2010-01-19 @ 19:21:14
URL: http://braxingen.se
Postat av: Bele

Man kan tala om hårdlansering och stadsmakt men det går fortfarande inte att komma ifrån att folk röstar på den dom själva vill, oavsett vad SVT försöker tvinga dom till.

Och vadå hån mot Sverige? Är väl mer du som hånar Sverige isåfall om du påstår att folk är idioter som röstat fel.

2010-01-19 @ 19:50:15
Postat av: Eklund

Diljen,

jag brukar tycka att du är nyanserad, och väldigt ofta hålla med dig i dina funderingar, men nu måste jag säga att du är ute på väldigt, väldigt hal is.

Har hört dessa argument förut, av andra, och köper dem bara inte.

Folk röstar på vem de vill och inte tusan är det någon form av hån.

Helena Jonsson går hem i Sverige - även hemma hos mig. Inte så konstigt kan jag tycka Hon var min absoluta favorit. Tveklöst. Solklart.

2010-01-19 @ 21:11:57
URL: http://vskfotboll.nu
Postat av: Simon

Det skulle väl vara konstigt om Jerringpriset var begränsat till de som tävlar i de sporter med högst utövarantal.. Tycker du Diljen att prestationen nödvändigtvis måste vara sämre för att det finns färre konkurrenter?

Att Helena Jonsson skulle ha vunnit pga av någon mediehype förstår jag inte. Du får gärna utveckla varför den gynnat henne bättre än Zlatan. Jag tycker att Zlatan fått hur mycket utrymme som helst i media senaste halvåret, betydligt mer än Jonsson.

(OBS OBS OBS!! Nej, jag är ingen Zlatan-hatare, tycker han är grym)

2010-01-19 @ 23:09:13
Postat av: s.vilmark

Som tidigare sagt, det är folkets pris så det är bara att köpa.

Personligen har jag svårt att förstå hur man kan rösta fram någon från en sådan "liten" sport(antal utövare).
Sen får Helena Jonsson ha 10 gånger så hård träning än Zlatan, det tycker jag inte hör till saken.

Det går bara inte att jämföra med det Zlatan lyckats med i världens största sport..

Och då ska tilläggas att jag knappast är ett utav Zlatans största fans, långt därifrån

2010-01-19 @ 23:17:46
Postat av: s.vilmark

Nu hann du skriva medans jag la mitt föra inlägg.

Jag tycker det är självklart att om fotbollen har mycket fler utövare så bör det också vara större att vara bland de bästa i den sporten..

Fast det där med mediahype köper inte jag heller, Zlatan får mer än iaf jag själv önskar i tidningar dagligen :)

2010-01-19 @ 23:20:07
Postat av: Diljen

Den som tror att medier inte påverkar den allmänna uppfattningen kan inte ha en komplex världsbild.

Aftonbladet skriver mycket om Zlatan, men inte bara i positiv bemärkelse. Från media har jag aldrig hört någonting negativt om Helena Jonsson - det har jag gjort om Zlatan. Inte en gång. Inte två gånger. Betydligt fler.

Aftonbladet är dock inte lika intressant som SVT, som sänder galan och Jonssons tävlingar, i det här fallet. Jag kan lova er att en averagematch av Zlatan i Barcelona ses av färre tittare än de skidskyttetävlingar som visades i helgen.

Simon,
Svar på din fråga är att prestation naturligtvis måste sättas i relation till konkurrenter och utövarantalet, I varje fall när det är så uppenbart som här. Finns det färre utövare så är prestationen att vara bäst inte lika stor. Det är lättare att bli bäst i världen i skidskytte än att bli Sveriges bästa fotbollsspelare.

I övrigt håller jag med s.vilmark om att hård träning inte gör en person till en bättre idrottsutövare. Däremot kan den höja själva prestationen, men då är jag imponerad av prestationen. Inte av träningen.

Och till sist: Jag förstår mer och mer varför Zlatan har svårt att ställa upp i landslaget. Zlatans nötande i Rosengård, Amsterdam, Italien och nu i Spanien är bara minglande i jämförelse till det som Helena Jonsson visar upp. Hade någon inte tagit mig för vad jag var så hade jag inte heller ställt upp. I Italien tar de onekligen Zlatan för vad han är. Bra val Zlatan!

2010-01-20 @ 00:31:39
URL: http://braxingen.se
Postat av: Eklund

"Zlatans nötande i Rosengård, Amsterdam, Italien och nu i Spanien är bara minglande i jämförelse till det som Helena Jonsson visar upp."

Vem säger det?

Folket, de som de facto röstade, gillar Helena bäst. Jag tycker inte ens det är intressant att diskutera, på detta sätt. Eller ja; det är inte särskilt relevant.

Om du hade velat diskutera Bragdguldet eller liknande; då hade jag varit med dig.

2010-01-20 @ 01:03:23
URL: http://vskfotboll.nu
Postat av: Eklund

Glömde tillägga att ju personligheten spelar stor roll; ja, den har avgörande betydelse.

Och vem faller, ärligt talat, INTE för Helena Jonssons person? Hon är ju charmant.

2010-01-20 @ 01:05:35
URL: http://vskfotboll.nu
Postat av: mange schmidt

hahaha, det finns 500 utövare i skidskytte i sverige! 500! hahahahaha, kolla på länken. det är för fan lättare att bli bäst i fotboll i irsta :D

Postat av: Diljen

Eklund,
Det är ganska intressant det som signaturen Bele klargjorde för oss angående medierna. Bele tycker vad han vill oavsett vad SVT försöker tutta i honom. Och i det här fallet tycker Bele något väldigt positivt om en person som han/hon aldrig ens har träffats. På vägen till kommunicering från Helena Jonsson till Bele så finns en viss kanal - SVT.

Vad ville jag då komma till? Att det här enbart är ett pris baserat på personlighet och att mediernas makt blir än större vid sådana. Min grundtes blir dessutom fullkomligt korrekt. Ett VIKTIGT pris för både Zlatan Ibrahimovic och Helena Jonsson baseras på deras prestationer - inte på deras personlighet.

2010-01-20 @ 04:18:23
URL: http://braxingen.se
Postat av: Mr T

Jag håller med Diljen helt och hållet. Om du inte framstår som en sympatisk (eller charmant) person kommer du aldrig att vinna priset. Ingen vill rösta på en diva eller någon som beter sig illa. Vilka kanaler är det då som ger oss en bild av personerna ifråga? Tidigare har nämnts Aftonbladet och SVT, det finns naturligtvis flera, men som Diljen mycket riktigt påpekar så skaffar man sig en uppfattning om en person som de allra flesta aldrig träffat. Media talar om för dig vad du ska tycka. Att tro att man inte påverkas är ungefär som att påstå att andra faller för reklam men inte jag (senare köper man den där jäkla prylen i alla fall, fast då har man ju valt själv, eller...). Därför känns det onödigt att prata om prestationer i samband med Jeringpriset eftersom att de idrottsmän/kvinnor som inte framställs som sympatiska i media inte kan vinna.

2010-01-20 @ 10:31:38
Postat av: Lemur

Faktum är att Zlatan helt har valet hur han framstår i sin egen hand. Hade han varit lika sympatisk som Helena så hade han naturligtvis haft fler sympatisörer och därmed röster. Det är valfritt.

Jag förstår inte varför man måste vara Zlatanhatare eller älskare. Jag tycker personligen att Zlatan verkar vara en osympatisk och arrogant person och jag skulle aldrig hänga med en sån person privat. Däremot är ju hans storhet på plan odiskutabel och man bör kunna skilja på det. Jag ger honom gärna alla fotbollspriser som finns i vårt land, nåt alternativ ser jag inte. Men det här priset var inget fotbollspris.

För egen del när jag bedömer en idrottares prestation så tar jag träningmängd och ansträngning i beaktande. Det spelar liksom ingen roll om det bara finns 20 000 skidskyttar i världen om det krävs mer träning för att bli bäst i det än en viss annan idrott som man jämför med. Även om konkurrensen i fotboll är större så går det att bli en helt duglig allsvensk spelare med väldigt liten mängd träning. Detsamma gäller inte för många idrotter, tex konditionssporterna. Endast talang räcker helt enkelt inte till.

Zlatans liv har blivit lättare och bekvämare tack vare hans idrott. Helenas liv har blivit inskränkt och hårt tack vare hennes. Det gör att jag tycker hennes prestation är större eller i alla fall minst lika stor.

För er som inte vet så tränar hon i snitt 30 tim i veckan samtidigt som hon är tvungen att plugga eftersom hon inte kan leva på sin idrott efter karriären. Hon har tre veckors semester om året då hon pga av infektionsrisk inte kan göra aktiviteter som innebär folksamlingar, inga restauranger, bio etc.
Och som alla inser så är vinterträning inte bekväm på något sätt. Att påstå att det livet skulle vara lätt bara för att det inte är mer än 500 andra i landet som försöker göra samma sak är oklart. Hon gör det och därför är hon dominant i sin sport.

Dessutom "framställs" man inte bara i media. Vissa saker är och förblir utan att vinklas. Saker man säger i oredigerade intervjuer tex. Det är väldigt lätt att skylla på andra när man framstår på ett visst sätt. Zlatan har säkert behandlats orättvist ibland men han har också själv bidragit till sin image med sitt beteende.

2010-01-20 @ 11:11:29
Postat av: Diljen

Lemur,
Även om jag inte håller med (som du vet) så tänker jag berömma dig för att du håller så sansad ton. Tack för dagens sundaste inlägg!

2010-01-20 @ 11:54:55
URL: http://braxingen.se
Postat av: ?

Inte så konstigt att Helena Jonsson vinner priset hon är en trevig, sympatisk person och går rakt in i hjärtat på alla i Sverige. Och det är inte på grund utav nån mediahype. Hon vinner värdlscuptävlingar gång på gång, hon leder världscupen, hon är världsmästare och hon är vårt största OS-hopp. Det är av dom anledningarna SVT sänder alla loppen och vill att hon ska göra intervjuer hit och dit och det är väll inte så konstigt. Jag älskar fotboll men bara för att det är världens största sport vill jag inte att alla pris ska gå till folk inom fotbollen det vore tråkigt. Helena Jonsson är världens bästa skidskytt det är en prestation värld att prisas.

2010-01-20 @ 12:10:49
Postat av: Lemur

Tack Diljen. Fast när jag läser mitt inlägg så inser jag att det kan tolkas som att jag menar att Zlatan inte tränar. Så är det inte.

Jag beundrar honom liksom spelare som C.Ronaldo som verkligen använder fysiken som ett verktyg utöver sin uppenbara talang. Där har fotbollen utvecklats enormt bara de sista tio åren. Jag tror också ofta det är mängdträningen som faktiskt ligger bakom de absolut bästas framgångar även om man alltid pratar om talang som jag tycker tenderar att överdrivas en del. Och Zlatan som jag har förstått det från uttalande från tränare tränar ovanligt hårt för att vara på den nivån. Så är verkligen inte alltid fallet med andra spelare ens på den nivån.

2010-01-20 @ 13:16:51
Postat av: Mr T

Helena Jonsson är definitivt värd att vinna Jerringpriset. Det finns många svenska idrottsmän och kvinnor som är värda att vinna Jerringpriset. Frågan är bara vilka kriterier man röstar efter och vad som egentligen är tänkt att prisas i grund och botten. Min högst personliga åsikt är att det enda sättet jämföra idrottsutövares prestationer är att låta dom tävla mot varandra och se vem som vinner. Vinner man är man bäst vid just det tillfället, eller om man t.ex. spelar som ett lag i en serie bäst under en viss tidsperiod i jämförelse med de lag man spelat mot. Att på det här sättet jämföra Zlatans prestationer med Helena Jonssons prestationer ( ..och Anna Nordqvists och Sarah Sjöströms o.s.v.) och säga att det ena är bättre än det andra är som att argumentera för att äpplen är godare än päron, eller tvärtom. I slutänden blir det andra kriterier än prestationer som fäller avgörandet och frågan är om detta som sagt är tanken med priset. Självklart blir man styrd av vad som visas och sägs i media om dessa personer och jag tänker även i fortsättningen utgå från att det inte är en helt sann bild utan vinklingar och högst subjektiva inslag. För övrigt hoppas jag Helena Jonssons framgångar fortsätter och att övriga svenska truppen som åker till OS tar en hel drös medaljer. Jag hoppas också att Zlatans framgångar fortsätter även i Barcelona och jag ser fram mot att kunna njuta av samtliga prestationer från TV-soffan.

2010-01-20 @ 13:20:58
Postat av:

Diljen, om du tycker att media har så stor påverkan på resultatet. vem skulle då ha vunnit priset de tidigare gångerna zlatan vunnit? Var det också på grund av media? Tror inte det, det var nog hans prestationer..

2010-01-21 @ 10:45:37
Postat av: Diljen

Bra och motiverade kommentarer. Det gillar jag

Anonym (senaste),
Klart media har en påverkan även när Zlatan vinner. Men han har bara vunnit Jerringpriset en enda gång och hans relation till media har inte varit bra, trots att han exponeras väldigt mycket i media. Många hävdar att media ändå ligger på hans pluskonto. Jag är inte alls så säker.

2010-01-21 @ 10:56:56
URL: http://braxingen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se