Så kan gravidyogan minska stress

  • Kalle 

De flesta är mycket nöjda när de får ett positivt graviditetstest. En del har försökt under lång tid, medan andra bara låtit det ske. Om du inte planerat att skaffa barn kanske du är lite tveksam i början. Men efter ett tag känns det helt naturligt och ni börjar se fram emot den stora dagen. Sedan finns det en del som inte alls tänkt sig att få barn just nu men som ändå väljer att fortsätta. Oavsett hur du känner dig så har du en lång resa framför dig.

Det alla har gemensamt är att de ska vara försiktiga med stress. Forskningen visar att barnet där inne i magen känner av hur du mår. På något sätt så påverkas han eller hon av mammans psykiska och fysiska tillstånd. Därför är det viktigt att äta sunt och balanserat när du väntar barn. Undvika koffein och alkohol samt satsat lite extra på kalciumrika matvaror. Motionera regelbundet så gott du kan och se till att vila lite extra. Men var också uppmärksam på hur du hanterar dina känslor och sinne, i alla fall så långt det beror på dig.

En lugn och skön graviditet

Det är lättare sagt än gjort att vila och ta hand om sig själv. Många jobbar ända fram till födseln, i alla fall om de har ett jobb som inte är farligt eller allt för ansträngande. Andra har redan ett eller flera barn och alla vet hur svårt det är att få tid för sig själv när du är mamma. Men den tid du har till ditt förfogande bör du använda väl. Vila och motion är två stora saker, men även förberedelse inför förlossningen. Gå på yoga för gravida i Stockholm.

Just yoga har visat sig vara alldeles utmärkt för att stärka din kropp på ett försiktigt sätt. Du kan inte göra alla övningarna när du väntar barn, så det är bäst att gå till de speciella klasserna. Här får du också lära dig att kontrollera din andning. Detta kan minska smärtupplevelsen som annars kan vara nog så intensiv när det är dags för bebisen att komma ut. Vill du veta mer om FUR kan du läsa på hemsidan.

Komma igång med något nytt

Det är intressant hur intresset för yoga i allmänhet har spridit sig. Ganska många har börjat undervisa i yoga av olika slag. Sedan är steget över till gravidyoga inte alls så stort. Först måste du ha en grundkurs som instruktör, därefter handlar det om påbyggnad. Det är inte alla som inkluderar meditation i sin undervisning, men det är annars en ganska stor del av helheten. Sydsvenskan rapporterar på den här sidan att allt fler vill börja hålla i gravidyoga. För du måste ha koll på vilka rörelser som är bra för en gravid kvinna. De kan inte böja eller sträcka sig lika mycket som andra.

Dels säger kroppen ifrån, magens storlek hindrar dem ganska rejält. Men en gravid kvinna har även förändringar i sina hormoner vilket gör att leder och muskler fungerar på ett annorlunda sätt. Detta är helt nödvändigt för att de ska kunna bära barnet i så många månader och för att det ska gå bra under förlossningen. Allt detta ska en instruktör i gravidyoga ha klart för sig.

Ju fler orter som startar upp gravidyoga desto bättre. Det har visat sig vara till stor nytta för både kropp och själ. Dina muskler blir starkare utan allt för intensiv träning. Tack vare att du kontrollerar din andning så kommer du att sova bättre och känna dig piggare. Under förlossningen kan du påverka situationen genom att andas väl och ha den styrka som behövs. Koncentrationen stärks och du har mer kontroll över det mesta.

Undvik stress så mycket som möjligt

Få saker kan påverka dig så illa som stress, på flera olika nivåer. Det kan få dig att gå upp i vikt, förstöra din sköldkörtel och hindra dig från att sova. Men framför allt så kan det vara skadligt för ditt ofödda barn. Kvinnor som bor i krigszoner, vilket räknas till extrem stress, har framgångsrikt gått igenom graviditeter och födslar. Detta betyder dock inte att du ska ta en risk. Om möjligt ska du göra vad du kan för att hålla stressen på ett minimum.

Be dina nära och kära om hjälp. De flesta är villiga att rycka in då och då om du behöver det. Det kan vara något så enkelt som att din partner lagar mat eller att din kompis skjutsar dig till gravidyogan. Finns det andra barn med i bilden kanske någon kan ta hand om dem en eftermiddag eller hämta dem från dagis en gång i veckan.

Det är klart att du inte alltid kan undvika stress. Saker händer och sker, och du kan få dåliga nyheter när som helst. Därför kan det vara bra att bygga upp sig så mycket som möjligt. Expressen rapporterar i den här artikeln om hur gravidyoga kan minska stress. Det kan räcka med någon timme i veckan, men gör dig redo för det mesta. Att föda barn kan vara stressigt och rädslan inför födseln kan definitivt vara förlamande. Satsa därför på dig själv och din hälsa.

Flera bra tips för gravida kvinnor

Nätet och bokhandeln fullkomligt överflödar med forum, böcker och goda råd för dig som väntar barn. Sedan har du alla dina vänner och familjemedlemmar som gärna berättar hur det var för dem. Ibland kan det bli lite för mycket av det goda men på det stora hela så lönar det sig att lyssna på tips från andra. Naturligtvis inte allt men så där lite lagom så att du känner dig förberedd.

Ta gärna en kurs i profylax och lär dig mer om vad det faktiskt innebär att föda barn. Missa inte din regelbundna gravidyoga och gör allt du kan för att hålla kroppen stark och smidig. Det kan kännas tungt ibland, speciellt när magen börjar bli stor som ett hus. Men det har du igen flera gånger om. Dels under graviditeten då du har mer energi och ork om du ser till att hålla dig i trim. Men också under förlossningen som ju kan ta flera timmar i anspråk.

Då är du glad att andningen kommer helt naturligt och att din partner också vet hur det går till. Din kropp är trött och sliten, för du bär på en tung liten krabat med tillbehör. Samtidigt är du flexibel och stark, i alla fall relativt. Ju mer du planerar och jobbar för att må bra, desto mer får du tillbaka. Det är samma princip som gäller för andra, bara att det är så mycket viktigare när du väntar barn.

Leave a Reply